Lieve Vrienden/Sponsoren,
Vandaag stond de 5 & 6e race van het seizoen op de kalender. Begin van dit seizoen heb ik de keuze gemaakt om alleen de races op het TT circuit van Assen te rijden, dit gewoon weg vanwege de slechte veiligheid op de andere baan in Zandvoort.
Na twee goede races te hebben verreden op Assen en daarmee een koploper in het “Sport600” kampioenschap, afgelopen maand toch mijn keuze bijgesteld om toch de enige race op Zandvoort mee te rijden. Door mee te rijden met deze races kan ik koploper blijven in ons kampioenschap.
Pitcrew: “Sponsor Motorsocial Bart (Monteur) & Sjeren (Pitboard)”, Kirsten (Pitboard), Jeffrey (Monteur).
Training:
De eerste rondes op de baan ben ik vooral de baan aan het scannen geweest om me plek op de baan te leren kennen, de baan in de mooie duinen van Zandvoort is namelijk volledig anders is ingericht dan de baan op Assen. Na 4 rustige rondjes werd het tijd om het tempo iets op te schroeven, dit resulteerde in een ronde tijd van 2.07. De tijd was ver onder de maat, maar hey, ik kwam om puntjes te pakken en heel naar huis te gaan en niet met het doel om met een beker naar huis te gaan.
Kwalificatie:
Na 2 rondjes rustig te hebben gereden gingen we proberen te pushen om toch wat meer tempo te krijgen, die 2.07 moest in mijn ogen einde van de dag toch zeker wel rond de 2.00 komen te staan. Iedere ronde weer zakte de tijd met enkele seconden. Het eind resultaat mocht er dan ook zeker wezen, een 1.58, dit betekend 2 seconden sneller dan ons doel van vandaag!
Race 1: Toch met enkele spanning vanwege de gevaarlijke baan met de vangrails vlak langs de baan stonden we met een grote groep aan de start. Na een redelijke start gingen we met z’n alle richting het scheivlak. Helaas ging het daar gigantisch mis met 2 rijders voor mij. De motoren vlogen door de lucht en in de vangrails, beide rijders bleven stil op de baan liggen, mijn gedachten, dit is de reden dat ik hier dus niet wilde rijden. Direct kregen wij een rode vlag en reden met twee ontbrekende rijders terug naar de pitstraat, waar wij later hoorde dat we terug naar onze boxen konden gaan. De onderbreking van het programma ging immers nog wel even duren werd ons verteld. Mijn gedachten gingen maar één kant op en dat was naar de twee rijders die ik zag liggen op de baan. Beide rijders zijn ruim een uur later, bij bewustzijn, richting het ziekenhuis gebracht. Ook de traumaheli die was opgeroepen kon gelukkig weer retour.
Herstart Race 1:
Na dat de baan weer was vrij gegeven konden we ons opmaken voor een herstart van acht ronden. Na redelijke start kwam ik ronde één als 4e door, helaas kregen we na 1,5 ronden, je raadt het al, wederom een rode vlag door een crash. Door deze situatie konden we bijna direct door naar de boxen en hoefde we niet meer te rekenen op een 2e herstart.
Race 2:
Na een moeilijk begin, waar ik toch echt wat plekken verloor omdat het niet goed tussen de oren zat, kon ik na twee rondes mezelf redelijk herpakken. Ik probeerde na deze twee rondes de aansluiting weer te vinden met de groep voor mij waar p1 t/m p4 aan het strijden waren. Eindelijk de aansluiting gevonden maakte ik een fout om te snel op het gas te gaan waardoor ik een swieper van de motor kreeg, gelukkig kon ik net aan blijven zitten. Ik kon me snel herpakken en reed binnen een ronde terug naar p4, helaas was de rest gevlogen. Aangekomen in ronde vijf kwamen de heren op p2 en p3 in zicht. De twee heren voor mij motiveerden mij om toch nog een tandje bij te zetten en ben ik richting deze heren gereden met rondetijden van 1.56, hierdoor kreeg ik in ronde zeven dan toch echt de aansluiting terug.
Oké, wat gaan we doen? Bestuderen hoe deze heren rijden en een plan maken hoe we dit klusje zouden gaan klaren, of dit gelukt is? Ronde acht in het achterwiel van p3 konden we vrij snel en makkelijk deze plek overnemen om vervolgens twee bochten later p2 uit te remmen. Na deze acties hebben we kunnen versnellen en p2 vast kunnen houden. Hiermee zijn we uiteindelijk overall ook als 2e geëindigd in het dag klassement. Dik tevreden en zeker onverwacht bij mijn eerste, vooral bizare, kennismaking met het GP circuit van Zandvoort.
Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie support die jullie mij geven en het mogelijk maken dat ik mee kan rijden in dit kampioenschap.
We gaan met elkaar voor de “Euro Cup Sport600” title
Allemaal onwijs bedankt
Groetjes,
Michael

Leave a Reply
Je moet inloggen om een reactie te kunnen plaatsen.