RACE WEEKEND MET PODIUM TIJDENS DE “4H VAN ASSEN”, TEAM “Road Race Grunn”

RACE WEEKEND MET PODIUM TIJDENS DE “4H VAN ASSEN”, TEAM “Road Race Grunn”

Zondag 27 en maandag 28 september was er veel actie op het TT circuit van Assen.

Maandag was het dan zover, de extra onverwachte 4h endurance race. Tijdens deze race val ik in voor mijn maatje Ramon die helaas is uitgevallen. Mijn teamgenoten deze dag zullen zijn Robin en Joost van het race team “Road Race Grunn”.

Aangezien ik zondag al 3 sprintraces had gehad met een bijna highsider in race twee voelde ik mijn lichaam toch wel geregeld een beetje tegen stribbelen. Zowel de training als kwalificatie heb ik rustig aangedaan om energie te besparen, dit ook omdat Robin de snelste man is op zijn mooie “GSX-R 1000”. In beide sessies reed ik een 1.56, tevreden zou ik zeker zijn als ik dit tempo als racepace door kan zetten in de eerste stint van de wedstrijd. Tijdens de wedstrijd zal ik 2x een stint van 40 minuten gaan rijden mits ik dit zou volhouden. Aangezien ik de dag ervoor al enige energie was verloren bij de sprintraces zal dit een hele opgaven worden, daarbij rijden wij nooit een race die langer duurt dan 20 minuten.

Doel: 1.56/1.57 als racepace rijden 40 minuten lang.

De “Le mans” start zal door Robin worden uitgevoerd met een P4 in onze klasse. Robin kwam goed weg en reed een goeie pace en zetten zelfs 3x een 1.49 neer met zijn Gsx-r 1000, klasse werk! Na 35 minuten bleek de tank van Robin leeg te raken en kwam binnen, het was aan Joost om de race voort te zetten. Joost kwam redelijk snel in zijn racepace met 1.58/1.59 tijde en reedt goed constant. Helaas kreeg Joost na ongeveer 15 minuten een zwarte vlag, Whut???? Jaa en zwarte vlag omdat hij teveel geluid zou maken, dit kan niet correct zijn geweest aangezien zelfs mijn motor meer geluid maakt dan de motor van Joost. De tijd liep door en door en Joost kwam maar niet terug, dit had te maken met dat hij zichzelf moest melden na de zwarte vlag, daarop volgend mochten we pas de transponder omzetten naar de volgende rijder. Ondertussen heb ik me snel klaar gemaakt om het stokje over te nemen van Joost, in alle vlugheid vergat ik mijn oordoppen in te doen en dat zou een hoop lawaai in de helm betekenen. Ik zat er gelijk goed in en begon al vrij vroeg 1.55ers te rijden, dit had ik niet verwacht. Ronden op ronden kwamen de 1.55 en 1.56 uit de gashendel gesprint, dit ging lekker. Na een minuut of 30 kreeg ik code 60 door, dit door een crash dat voor mijn neus gebeurde, zie de aftersmovie. Code 60 houdt in dat je nog maar 60 km p/u mag rijden, en gevolg hiervan is dat de banden afkoelen en weinig grip leveren. Na 2,5 ronde code 60 was mijn achterband dusdanig afgekoeld dat ik echt twee ronden rustig aan heb moeten doen, het achterwiel gleed in vrijwel alle bochten. Gelukkig konden we het tempo weer snel oppakken en konden weer snel 1.55ers rijden. Na iets meer dan 40 minuten begon mijn tanklampje branden en moest ik binnenkomen, helaas want ik had wonder boven wonder nog wel even door kunnen sturen om de tijd van Joost op te vullen. Wat ging dit lekker we staan P3!!!

Zo hebben Robin en Joost beide weer een stint gereden en het ging goed! P2 Kon op het bord gezet worden. Ik begon aan mijn laatste stint beginnen. Voorgenomen om mijn pace 1 seconden te vertragen omdat de 1.55 en 1.56 waarschijnlijk in de tweede stint te veel energie zou vergen heb ik dit dan ook gedaan. Met een pace van 1.56 / 1.57 heb ik de 40 minuten vol gereden waarop Robin de laatste stint zou rijden, deze extra wissel was helaas noodzakelijk door de vroege stop van Joost door de zwarte vlag. Al met al konden we de Race finishen op P2, 1,5 minuut achter nummer 1. Ja, wat als we die zwarte vlag niet hadden gehad??? Ik ben ervan overtuigd dat we kans hadden gemaakt op P1 maar helaas. Trots op het resultaat wat we hebben behaald. Vorig jaar 2e in de Light en dit jaar 2e in de Sport. Trots hoe we met twee 600cc en één 1000cc motor deze race hebben verreden!💪

Iedereen bedankt voor het support!

2 Comments

  1. 🔥🔥🔥, succes met de website! leuk man

    Beantwoorden
    1. Dankjewel Robin, ook ik zal jullie website in de gaten houden op http://www.roadracinggrunn.nl.
      We gonna meet again next year! 😀

      Beantwoorden

Leave a Reply